Wartości jako siła napędowa współpracy
Na środowym spotkaniu rozmawialiśmy o wartościach i o ich roli w odniesieniu do współpracy i komunikacji.
Warto, aby przed każdym zadaniem wykonywanym w grupie jej uczestnicy się poznali. Podzielili się wyznawanymi przez siebie wartościami, to w znacznym stopniu ułatwi współpracę. My również dokonaliśmy refleksji nad tym, jakimi wartościami kierujemy się pracując w zespole. Dzięki temu będziemy wiedzieli jakie zadania danej osobie z naszego zespołu będzie można przydzielać.
Na spotkaniu Ola zwróciła też uwagę na to, że zarówno jednostka, jak i grupa, w trudnych sytuacjach nie powinna skupiać się na rzeczach, na które nie mają wpływu. Zawsze dostrzegamy ich wokół siebie mnóstwo, przykładowe sytuacje:
– ktoś nie zrobił czegoś na czas,
– działania Rządu państwa nie ułatwiają pracy małym przedsiębiorstwom,
-mamy za mało czasu lub pieniędzy, aby coś zrobić.
To bardzo cenne obserwacje, jednak kiedy nic nie możemy z nimi zrobić pozostają w tzw. Kręgu zainteresowań , możemy sobie o nich pomarudzić, ale daleko nas to nie zaprowadzi.
Dużo lepiej jest skupić się na tzw. Kręgu wpływu. To te wszystkie opcje, gdzie Ty lub Twój zespół możecie rzeczywiście coś zdziałać. Nawet jeśli zrobi się mały krok w stronę rozwiązania sytuacji pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania i możliwości, i to właśnie na tym warto się skupić.
Spotkanie online było bardzo ciekawe i praktyczne. Mimo trudniejszych warunków przekazu Ola zorganizowała je w formie warsztatowej pełnej ciekawych ćwiczeń.
Hela