,, Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem’’
Jak już pisałam wcześniej edukacja w Etiopii jest na niskim poziomie. Choć szkolnictwo postawiło sobie wysoki próg to stosowane metody nauczania nie rozwijają wśród uczniów umiejętności logicznego myślenia. Wciąż jeszcze w większości szkół prowadzenie lekcji polega tylko i wyłącznie na przepisywaniu notatki z tablicy, którą potem uczniowie pięknie wyrecytują. Problem tylko, że bez zrozumienia bo ponadto po angielsku, czyli w nieznanym jeszcze przez większość języku. Potrzeba jeszcze wiele czasu aby to wszystko mogło się zmienić. Szczególnie ważna jest praca od podstaw, z najmłodszymi dziećmi. Proste ćwiczenia i nabywanie umiejętności pisania, wycinania, malowania. Jednak etiopskie szkoły, szczególnie te na wioskach, nie mają możliwość zaopatrzenia uczniów w tak podstawowe przybory. Pracując z dziećmi w Fullasie, mając dostęp do takich materiałów, które zakupione zostały z dofinansowania Polskiego Rządu, widziałam, jak ważna jest taka praca. Początki były trudne. Większość dzieci nie wiedziała jak wycinać, jak użyć farb. Z czasem jednak bardzo szybko opanowały podstawowe umiejętności. Pokazało mi to, że jest w nich duży potencjał, że są zdolne, potrzeba tylko materiałów i osób, które pokierują ich we właściwym kierunku. Odpowiednio wykwalifikowana kadra, także na wyższych szczeblach nauczania, to już kolejny problem.
Dlatego w czasie pracy szkolnej dzieliliśmy się wspólnym doświadczeniem. Jak już wcześniej zapowiedziałam prowadziłam obserwacje lekcji a z nauczycielami w-fu spotkaliśmy się na mini szkoleniu z różnych gier. Było przy tym wiele śmiechu, bo jak się okazało moja kondycja fizyczna nie jest już wcale taka dobra. Z nauczycielami przyrody z całej diecezji mieliśmy okazję spotkać się w Awassie na dwudniowym szkoleniu laboratoryjnym. Ćwiczyliśmy wykonywanie podstawowym eksperymentów. Dla większości z nich był to czas nabycia pewnych umiejętności. Większość nauczycieli posiadała podstawowa wiedzę z tego zakresu ale często przygotowanie eksperymentów wiązało się dla nich z lękiem. W czasie swojej edukacji w kolegium nauczycielskim nie mieli możliwości wykonywania samodzielnie eksperymentów. Zaprezentowane i wykonane przez nich doświadczenia miały pokazać również jak ciekawie może wyglądać lekcje i jak efektywnie wpływa na proces edukacji uczniów. Miejmy nadzieję ( często zapał przegrywa z lenistwem) , że w swojej przyszłej pracy będą starali się wykorzystać zdobyte umiejętności.